Erinäisiä havaintoja tällä viikolla 00225

Edelleen on kiire ja sosiaalista menoa on enemmän kuin erakko-elämäni suvaitsisi, mutta kokeillaan jos jotain ehdin kirjoittaa.

Ihmiset ovat palanneet lomilta. Jos se on heille koettelemus, niin ei se meillekään mitään riemua ole.

Olen jo kahteen kertaan joutunut selittämään että ”omituinen englanninkielinen virheilmoitus” on ilmoitus siitä että salasana pitää vaihtaa…kuten siis sanoin viisi sekuntia sitten.

Mutta nuohan ovat ihan peruskauraa kaiken nielemämme pashan joukossa.

Sitten on niitä jotka oikeasti nollasivat aivonsa.

Todiste A:

”Joo ei tää ohjelman ole sen näköinen tämä näkymä kuin se oli joo pari kuukautta sitten.”

– Millainen se oli silloin?

”Joo emmää siis hei muista millainen se oli mutta ei se niinku tämmönen ollu.”

Tätä jatkui parikymmentä minuuttia (se sisälsi paljon ”oliko se tämä?”-kyselyä kun näytin eri vaihtoehtoja, mutta turha teidänkin on kärsiä) jonka jälkeen asiakas totesi ”joo no enköhän mä tällä pärjää, hei vaan”.

Todiste B:

”Mä en pääse tällä sun antamalla salasanalla Systeemi Bäähän”

– …Se minun antamani salasana oli Vipstaakkeli Yhy-yhyyn. Sinähän pyysit salasanan sinne?

”Joo mutta menin pois koneelta ja nyt kun mä yritän mennä sillä sun antamalla salasanalla takaisin koneelle niin en mä pääse.”

Todiste C:

Käyttäjä oli kadottanut tiedostoja koneelta. Täytin todella byrokraattisen lomakkeen hänen puolestaan ja laitoin sen eteenpäin asiantuntijoille.

Päivän lopussa käyttäjä hylkäsi ratkaisun. Syy: ”palautitte kyllä tiedostot mutta työkaverini tuli auttamaan ja hävitti ne uudestaan. Palauttakaa tiedostot uudestaan.”

Ja noista syistä johtuen emme saa tarpeeksi kahvia.

Maanantai oli myös mielenkiintoinen päivä.

Poistuessani sarjakuvakaupan kokouksesta  ensinnäkin toisella puolen katua kulki joku itsekseen muriseva (tuo ei sitten ollut kielikuva) nälkäkurjen näköinen tyyppi. En tiedä mitä tapahtui, mutta ilmeisesti hän alkoi haastaa riitaa jonkun tuntemattoman vastaantulijan kanssa (vastaantulija oli sen verran isompi että kiersi vain murisijan eikä hermostunut).

Sitten kun olimme lähtemässä kaverin autolla liikenteeseen meidät pysäytti joku hyvinpukeutunut mies jonka olimme ohittaneet hetki sitten. Hän kysyi voisiko puhua kanssamme puoli minuuttia? Meillä oli kuitenkin kiire jonnekin missä friikkejä on liikenteessä vähemmän, joten aikaa ei ollut, vaikka hän kysyikin uudestaan.

Nämä jutut yhdistettynä viikonloppuiseen korvanpuremiseen…muistakaa ampua päähän. Muut osumat vain hidastavat niitä.

Loppuun vielä kakka-juttu (ennen kuin sanotte mitään, tiedän mitä Freud tuumaisi tästä. Tiedän myös mitä Google tuumaa tästä).

Mutta aloin hiukan huolestua kun vessakäyntien jälkeen ilmassa oli navetan tuoksu; sellainen märehdityn heinän ja lannan vivahteikas aromi yhdistettynä  utarerasvaiseen lemuun.

Ja kun havaitsin että pytystähän lemut tulevat ja katsoin sinne…haluatteko oikeasti lukea tämän lauseen loppuun…niin väritys oli huomattavan enemmän vihreämpää kuin sen pitäisi olla.

Ilmeisesti tulisi vähän höllätä tuon kasvisosekeiton nauttimisen kanssa.

Advertisements

8 Responses to Erinäisiä havaintoja tällä viikolla 00225

  1. Josefiina sanoo:

    Aina kun kerrot omia hilpeitä asiakaskokemuksiasi, minun tekee mieli kertoa tapauksia omalta työpaikaltani. IT-tukihenkilö tuli tutkimaan palvelinta joka on ihan minun koneeni vieressä, ja totesi että kaikki ei ole kunnossa ja alkoi räplätä sitä, niin kuin te teette. Naapurihuoneesta tulee nainen joka sanoo että hánen koneensa ei toimi. Tukihlö toteaa että no nyt vähään aikaan nämä tämän kerroksen koneet eivät nyt toimi normaalisti kun tämä palvelin… Kahden minuutin kuluttua sama nainen palaa paikalle ja sanoo: ”Mun kone ei toimi.” Tukihlö selittää kärsivällisesti että no ei niin nyt vähään aikaa kun teen tässä juttuja tämän palvelimen kanssa. Kolmen minuutin kuluttua sama nainen taas, ihailtavan kohteliaasti tulee ihan viereen ja koputtaa tukihlöä selkään ja sanoo että ymmärsitköhän kun olen yrittänyt selittää että koneeni ei toimi. Tukihlön mukana ollut oppipoika (tai silta se vaikutti) meinasi tukehtua naurunpidättelyynsä, mutta tukihlö, myös hyvin kohteliaasti edelleen, mutta tällä kertaa painokkaasti silmiin katsoen totesi että ei toimi niin, kun korjailen tässä tätä palvelinta. Nainen katsoi silmät selällään tukihlöä ja sanoi: ”Ihan totta, jos TUO kone on rikki niin MINUN KONEENIKO ei muka sen takia toimi??”

    • Oi niin tuttua…

      Ihmiset voi jakaa kolmeen kategoriaan näissä isommissa verkko-ongelmissa.

      A-porukka)
      Keskustelu menee keskiverrosti näin:
      – Mun kone ei toimi.
      – Joo siellä on isompi ongelma ja sitä ratkotaan parasta aikaa. Ilmoitamme heti kun kaikki toimii taas.
      – Onko mitään aikataulua?
      – Ei ikävä kyllä ole kerrottu meille, mutta heti kun homma toimii, ilmoitamme.
      – Kuinka minä nyt teen hommani?
      – En tiedä, mutta pyrimme korjaamaan vian mahdollisimman pian.
      – Miten se voi mennä näin rikki?
      – En tiedä, mutta asiantuntijamme ovat korjaamassa ongelmaa parasta aikaa.
      – Kauanko siihen menee?
      – Meille ei ole ikävä kyllä annettu mitään arviota asiantuntijoiden toimesta, mutta mahdollisimman pian.
      – Osaatko yhtään arvioida kun minä en saa hommia tehtyä?
      – En osaa ollenkaan arvioida. Mahdollisimman pian.
      – Voinko mä sitten lähteä kotiin kun mikään ei toimi ja mun pitäisi hommia tehdä?
      – En osaa ollenkaan sanoa aikataulusta, mutta tämä on meillä ykkösprioriteetti nyt.
      – Onko sulla mitään tietoa mikä sen aiheutti, kun mun pitäisi saada tehdä tää juttu aika pian?
      – Asiantuntijat eivät ole kertoneet, mutta heti kun vika on paikallistettu, kerromme kyllä.
      – Sulla ei siis ole mitään käsitystä siitä kauanko tässä menee että mä voin vaan pyöritellä tässä peukaloita tekemättä mitään?!
      – Ei, meillä ei ole aikataulua.
      – No mä lähden tästä ja joku kysyy niin mä sanon että atk-tuki sano että mene vaan. Moi.

      B-porukka)
      Keskustelu menee suunnilleen näin.
      – Mun kone ei toimi.
      – Joo siellä on isompi ongelma ja sitä ratkotaan parasta aikaa. Ilmoitamme heti kun kaikki toimii taas.
      – Te varmaan sitten ilmoitatte kun se toimii taas.
      – Kyllä.
      – Okei, moi.

      C-porukka)
      Keskustelu menee suunnilleen näin:
      – Mun kone ei toimi.
      – Joo siellä on isompi ongelma ja sitä ratkotaan parasta aikaa. Ilmoitamme heti kun kaikki toimii taas.
      – Okei, minä kerron kaikille täällä että siellä ongelmia niin eivät soita teille turhaan. Ja te varmaan sitten ilmoitatte kun kaikki toimii taas.
      – Menetkö kanssani naimisiin?
      – Sanoitko jotain?
      – Juu, ilmoitetaan kun toimii taas. Moi.

      Eniten soittaa A-porukka tai ainakin se tuntuu siltä :huokaus:

  2. polgara sanoo:

    En tiedä, haluaisitko edes kuulla tätä. Mutta meillähän on KokoMaanTuki, joka palvelee mm. minua ja jolle joudun uudesta asemapaikasta soittamaan parin vkon välein. Ihan vaan siksi, että tulostin on verkkotulostin ja sen pitäisi siis olla verkossa – mutta kas, vaikka tiedettiin, mihin minut sijoitetaan, huoneessa ei ole verkkoyhteyttä sille 😮

    Maanantainen keskustelu oli siis tyyppiä:
    – KMTuki tässä, Tapsa.
    – No Polka tässä, mulla on taas tämä printteriongelma. Siis oletan, että tiedät tämän jo?
    – Ööööööö…
    – Siis (kerroin pikaisesti tilanteen) ja nyt ajuri on otettu netistä, se on paikassa XXXX, mutta koska meikäläisellä ei ole pääkäyttäjän oikeuksia, sä joudut nyt asentamaan sen ajurin uudestaan. Jesh?
    Mulla ei ole mitään nyt tässä kesken, että jos ottaisit tän samantien etähallintaan. Tämä on työasema ZYX123
    – Öööö, köh. Aha. Siis tota, mitä, niiiiiin. Siis tämähän on verkkotulostin ja…
    – Tuota, mähän just kerroin. Jospa siis hakisit sen ajurin vai haenko minä? Mutta kun mulla ei edelleenkään ole niitä oikeuksia, että pakko sun on asentaa se uudestaan. Se tipahtaa aina vkon, parin välein.
    – *muminaa, märinää*, no niin. Mun siis täytyy nyt ottaa tää valitettavasti etähallintaan (no voi prle, enkö mä jo sanonut) ja jos sä antaisit sen sijainnin ja työaseman (nekin mä prle jo annoin)…

    Tässä välissä siis tapahtuu normaali ohjattu asennus, mutta sen voi tehdä vain KokoMaanTuki.

    – No niin, mä laitan nyt testisivun siittä…
    – Joo, tää on ihan OK. Mutta ettekö te voisi nyt etsiä tähän jonkun järkevämmän ratkaisun kuin sen, että soitan teille vähän väliä ja pyydän tekemään nämä samat toimet samalle tulostimelle?
    – Joo, me laitettiin jo viimeksi teidän Talon Mikropönkälle viestiä, että keksisi jonkun ratkaisun asiaan! Ei me täältä oikeastaan voida tehdä asialle mitään…
    – Tiedän! Kiitos. Itse asiassa olen aikonutkin vetää piuhan tuosta seinäikkunan (ns. ampumaaukkojen) läpi tuonne parin huoneen päähän, jossa olisi verkkopaikka auki. Toisaalta, mitenkähän olisi rajoitetut käyttöoikeudet meikäläiselle?
    – Eiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih missään nimessä mitään käyttöoikeuksia! Otahan yhteyttä siihen Talon Pönkkään!
    – *huokaus* Joo, kiitti vaan taas ja heips…

    Tämä vain kysymyksenä: Saako olla omatoiminen näinkin ikävällä tavalla? 🙂

    • Miten tässä luultavasti on tapahtunut:

      Vasta-aloittanutta mokua on pommitettu vasemmalta ja oikealta aamun ensimmäisestä hetkestä lähtien. Homma ei olekaan sellaisten miestenlehtien keskiaukeama-mallien kanssa rahakasojen päällä kieriskelyä kuin koulussa annettiin ymmärtää. Mihinkään ei ehdi keskittyä kun puheluita vaan tulee ja tulee ja tulee ja kukaan ei ole tyytyväinen tai edes kiitollinen.

      No nyt tämä yksi kuvittelee että hän muistaisi juuri hänen keikkansa kymmenestä miljardista ja nyt puhutaan siis viimeisen tunnin aikana tulleista.
      Mitä mitä mitä! Rauhallisemmin leidi, siis mitä missä milloin, kuka kussa kulloin? Kerrataas nyt iiiihan rauhassa normi-ihmisen nopeudella.

      Ai kun kiva. Ensin se latelee nopeammin kuin konekivääri jakelee kuoleman pikku lahjoja ja nyt se vielä alkaa komentelemaan. Terveisiä konditionaalilta: käyttäkää minua ihan vapaasti missä vain, milloin vain.

      No nyt se vielä alkaa kyselemään. Hei, me ollaan ulkoistettu puhelinvaihde, jolla ei ole minkään muurahaiskeon kusiaisen oikeuksia. Me laitoimme teidän ulkoistetulle it-tuelle ilmoituksen, että voisitteko käydä katsomassa sitä tilannetta, koska me ei voida teleportata itseämme sinne. Jos ne ovat liian laiskoja, kiireisiä tai lomalla, niin se ei ole meidän ongelma, anteeksi vaan.

      Eikä me saada antaa sinulle mitään oikeuksia. Tiedätkö millainen siivousoperaatio syntyi kun edellinen tyyppi halusi ”rajoitetut käyttöoikeudet”? Sellaista roska-ohjelman määrää ei ole edes kaatopaikan konttorin tosi-tv:ssä. Ota nyt vaan yhteyttä sinne omaan it-tukeenne; ne osaavat auttaa, ei me.

      Kyllä, pelaa vielä marttyyrikortti, koska se juuri puuttui värisuorasta.
      Minä vihaan elämääni & jumalaa ei ole. Käyn lisää kahvia, siihen ainakin uskon.
      ————–
      Tämä siis suorana vastauksena kysymykseesi, ei millään pahalla.

      • polgara sanoo:

        Sorry 🙂 Kaveri oli tuttu, mutta en ollut juuri hänen kanssaan keskustellut ao. ongelmasta. Muut tod.näk. jo tietävät sen… oikeasti siis. Ja soitin varmaan heti aamusta miehen hörppiessä vasta toista kaffekupillistaan 😉

        Koska tiesin, mitä tietoja halutaan, halusin ilokkaasti olla yhteistyöhenkinen ja -haluinen (ei siis kannata!) antamalla tarvittavat tiedot heti.

        Ja meillä ei siis ole mitään ulkoistettua toimia, tämä on kaikki öööö Isomman Organisaation sisäistä toimintaa.

        Ja ihan marttyyrinomaisesti kerron, että meikäläisellä on pikkisen enemmän käyttöoikeuksia, mutta ei asennuksiin *ehheeh, miksiköhän ei – siihen tiedän kyllä vastauksen eli juuri kertomasi*.

        Tsihih, se on kiva leikkiä marttyyria, kun on tullut kipeänä töihin klo 6.45 ja todennut, että tulostin ei toimi ja lähin, johon voin ohjata työt, on miljoonan zilometrin kävelyn takana…. *huokaus*

        Minä menen nyt hakemaan lisää kahvia, siihen minäkin uskon.

        Ziitos, vastaus oli kattava, joskin se ei silleensä koske KMT:a (voin kertoa, että Eräs sieltä on kertonut heillä olevan hyvin rauhallista….. :o)

      • Aaah, no sitten tietenkin asia on eri. Kyllä minä tutuilta osaan vastaanottaa ja odottaa reilua ronskimpaa mentaliteettia.
        Sinällään ei mitään vikaa kaiken informaation antamisessa; jotkut vaan on hitaampia sen sisäistämisessä kahvinpuutteesta johtuen.

        Eikö ulkoistettu? Onnittelut. Jos nyt menee huonosti, muistakaa että ei se ulkoistamalla ainakaan parane…

        Vaikka kaikki arvaukseni menivätkin ihan pieleen, yksi fakta pysyy: lapset, älkää ryhtykö it-alalle.

  3. polgara sanoo:

    Jospa kertoisit tuon viimeisen Belgalle *huokaus* 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: