Perjantai-dilemma. Nyt.

Minun ei pitänyt kirjoittaa tästä. Mutta koska ei käynytkään suunnitellusti, meillä on jälleen perjantai-dilemma.

Olen tilannut Kindle-lukulaitteen, kuten niin monet ennen minua. Toisin kuin niin monet ennen minua (ainakin päätellen heidän blogimerkinnöistään), ongelmani alkoivat tilaamisesta.

(Toimituksen huomautus: vaikka tuleekin näyttämään siltä että kehuskelen rahoillani, asia ei ole näin.

Päätin vain että syömällä pari kuukautta vesijohtovettä, mysliä, vaniljajogurttia ja vessanlattiasta hometta proteiinin vuoksi, tekemällä omaat eväät töihin ja polkupyöräilemällä työmatkat sekä luopumalla hetkeksi ass-sination.com-sivuston kuukausitilauksesta, minulla on varaa Kindleen. Lisäksi kohta olisi ollut uuden kirjakaapin osto edessä.)

Päätin ostaa kalliimman version eli 189 $. Siihen mahtuu mm. 3500 kirjaa, siinä on wlan ja se tuo aamiaisen vuoteeseen.

Pikainen laskutoimitus sanoi että tuo kurssin mukaan 144 €.  Hitsi, ostoskoriin vaan.

Amazon sanoi että hinta on 205 €.

Tämä selventämiseksi puen asian selvittelyn dialogin muotoon. Merkki * tarkoittaa painokelvotonta sanaa.

Minä: Mitä * Amazon?

Amazon: Eh, effendi, mikä hätänä, miten voin tyynnyttää rakkaan asiakkaani?

Minä: Miten * tuohon hintaan voi tulla * 60 € lisäys?

Amazon: Effendi, pahoittelen, pahoittelen suuresti että rakas asiakkaani joutui kokemaan tuollaista. Mutta effendi, hintaan lisätään toimituskulut, käsittelykulut, postituskulut, verot, tullit, arvonlisät ja niin monia, monia muita maksuja. Minulle ja 20-päiselle osakkeenomistajaperheelleni jää niiden jälkeen hädin tuskin varaa Dom Perignoniin ja mustanmeren kaviaariin.

Minä: No *. Kai se on sitten hyväksyttävä. Mutta sehän sitten tulee nopeasti ja suoraan kotiin, eikö?

Amazon: Effendi, iskeköön tuhannen kamelin kirput kartanoni takan edessä olevaan karhuntaljaan jos valehtelen effendille!

Joten maksoin hiljaa mutisten *:a ja aloin odottelun.

Viikon päästä viikonloppuna alkoi tulla soittoja ennestään tuntemattomasta numerosta. En vastannut niihin, koska elokuvien katselun myötä olen oppinut että tuntemattomasta numerosta soittavat vain kahdenlaiset tapaukset:

1) sarjamurhaajat jotka ovat jo talon sisällä

2) kuolleet sielut, jotka ilmoittavat että kuolet N päivän sisällä.

Sitten sähköpostiini tuli ilmoitus Tullista että minulle olisi tulossa paketti, ja jos on jotain vialla, nyt sopii sanoa tai vaieta loppuiäksi.

Lisäksi tuli ilmoitus että oli yritetty soitella, ja jos voisin soittaa heille ja ilmoittaa sos.tunnukseni, niin paketti tulee sulavasti. Ilmoitin ja luvattiin että asia tällä selvä.

Lisää odottelua.

Eilen tuli lappu, jossa kerrottiin että lähetys on noudettavissa Mordorista. Soitin lapussa annettuun puhelinnumeron kysyäkseni pitääkö minun oikeasti matkata puoli valtakuntaa saadakseni laitteen, jonka KOTIINTUOMISESTA olin maksanut.

Puhelimeen vastasi ääni joka oli esittänyt 20 vuotta yhden naisen show’na toimistotyöntekijän taikatemppua eli p*skannielentää.

Kyllä, minun luonani oli käyty ihan varmasti, mutta en ollut paikalla.

Kyllä, minä varmaan olin silloin palkkatyössä, mutta pointti on että en siis ollut paikalla.

Kyllä, minun pitää tulla nyt hakemaan paketti Mordorista.

Kyllä, tämä on ainoa tapa.

Kyllä, ihan oikeasti.

Joten tänään joudun uskaltautumaan Mordoriin.

Tämä kaikki saa minut kysymään miten ihmeessä joka vuosi miljardien arvosta kulkee rajojen yli kivi-, eläin- ja kasvikuntaa, mutta minun lukulaitteeni jää kiinni?

Loppuhuipennuksena Kindleni hinta on noussut 253 euroon tullien jälkeen.

Jos ette siis kuule mitään minusta tämän päivän jälkeen, Sauronin liikennevälineet eivät enää kulkeneet takaisin. Muistakaa minut miehenä joka vain halusi lukea.

15 Responses to Perjantai-dilemma. Nyt.

  1. Tiina sanoo:

    Tuohon hintaan olis saanut ihan helvetin hienon kirjahyllyn ja vielä pari kirjaakin.

    • Tahdon uskoa että tämä on sijoitus tulevaisuuteen. Viime lomareissulla 2/3 kahdesta mukana olleesta kapsäkistä oli kirjoja.
      Nyt samat kirjat + 3490 muuta kirjaa vievät tilaa 7.5″ x 4.8″ x 0.335″.
      Eikä mennä mutta-ajattelepa-kun-pudotat-tuon-verrattuna-siihen-kun-kirja-putoaa-tasolle.

  2. Polga sanoo:

    … just ajattelin aamulla samaa, kun asiasta puhuttiin äänilaatikossa… Kun tuo tippuu / läikytän sille kahvia / viinaa / makeaa litkua tms. ARGH! En osta. En.

    Sitäpaitsi, kts. eikö Hilavitkuttimessa väitetä tuon tulleen pika-pikaa ja halvalla 😮 (tai jossain muualla, kuukkeli soikoon).

    • Kindleä, kuten muitakin mekaanisia laitteita, ei tule käsitellä nesteiden lähellä. Paitsi jos olet kusipää, jolloin neste on hyvässä säilössä.

      Oman ymmärrykseni mukaan tuollaisten pakettien perilletulo on toisinaan riippuvainen tullin henkilöstöstä, eli toisinaan saattavat katsoa sormien läpi, ja toisinaan Kindle jää tulliin koska joku lukee väärin että ”Kidney”.
      Hinnasta en tiedä; melkein kadun että en pyytänyt amerikan serkkuani ostamaan laitetta, pistämään postimerkintöihin hinnaksi <45 € ja lähettämään minulle.
      Tämä on minun tarinani, ehkä jonkun toisen versio on hilpeämpää luettavaa.

  3. Alcinoe sanoo:

    Minun hihittelyni ei ole vieläkään lakannut, joten pyrin lyhytsanaisuuteen:

    JOS palaat Mordorista, kuulisin mielelläni, oliko kaikki sen arvoista. Macin tilattuani huomasin, ettei my precioussss -kuiskeet lakanneet. Synkkää ja vakavamielistä itsetutkiskelua harrastatteuani tiedostan sen nyt Kindlen kutsuksi. Tosin se tie voi olla tie tuhooni. Pian minulla ei ole enää mitään syytä ihmisten tai vastaavien fantasiaolentojen ilmoille.

    Olen kokenut vastaavia tulli- ja kuljetusongelmia sekä täysin ennakoimattomia lisälisälisälisämaksuja tilattuani joitakin vuosia sitten Victoria’s Secretiltä erinäisiä nimettömiä. Pääsin kuitenkin (epä)käytännön aiheuttamasta turhaumasta ja mielipahasta pian yli huomattuani, etteivät tuotteet tehneet minusta valitettavasti ihan Victoria’s Secretin katalogimallin näköistä. Melkein, mutta eivät ihan.

    • Olen päässyt kerran hiplaamaan toisen vehjettä Kindleä ja en ole unohtanut miltä se tuntui.
      Ja odotuksen tuska on lisääntynyt luettuani Wiredin jutun ”How to do (almost) everything with a Kindle 3”.

      Voin sanoa omasta kokemuksesta että mobiili-nettisivujen surffailu onnistuu wlanilla, tekstit ovat ihan kuin oikeassa kirjassa ja fontin kokoa voi muuttaa, näyttö on hyvä, Kindleen voi laittaa musiikkia tai voi kuunnella verkkoradiota, se on kevyt eli käsi ei väsy…

      At last! My arm is finally complete!

      ”…tilattuani joitakin vuosia sitten Victoria’s Secretiltä erinäisiä nimettömiä.”
      Kuva tai ei tapahtunut.

  4. Zepa sanoo:

    No, nyt kun sä oot köyhä pitkään, muista että bloggaaminen on ilmaista. Täällä aina ystävä!

    • Sääli että bloggaamiseen Kindle ei ihan taivu, näppäimistö on (kuten mielestäni kaikissa nykyisissä tablet-koneissa ja e-lukijoissa) liian epäergonominen siihen. Twitteröinti menisi, mutta en usko siihen.

      Mutta miten minulla jää aikaa bloggaamiseen kun alan lukea Kindellä? 😉

  5. Alcinoe sanoo:

    Tähtienvälinen.

    Hyvää viikonloppua!

  6. Polga sanoo:

    Ohoh, olipas linksu ;DDD

    Tässä kummiskin terminahermionelle se hilavitkuttimen judeka:

    http://www.hilavitkutin.com/2010/09/06/amazon-kindle-3-ekirjalukijan-laatikosta-poisto-ja-ensivaikutelmia/

    • Joillakin vaan nuo asiat menevät putkeen. Itse tajusin saatuani paketin (jee, sain sen!) että minulle ei oltu soitettu koska puhelinnumero oli otettu Amazonilta, jolla taas oli vanha puhelinnumero ja…hyvä minä.

  7. […] The busiest day of the year was September 24th with 161 views. The most popular post that day was Perjantai-dilemma. Nyt.. […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

